روش‎های تدبر در قرآن | قیاس اولویت و نهی از نزدیک ‎شدن به مقدمات منکرات + فیلم
کد خبر: 3912097
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۱:۲۹
قسمت دهم /

روش‎های تدبر در قرآن | قیاس اولویت و نهی از نزدیک ‎شدن به مقدمات منکرات + فیلم

اسماعیل عاکفی، مدرس و پژوهشگر علوم قرآنی، در توضیح روش «قیاس اولویت» در میان روش‌های تدبر در قرآن، به آیاتی از سوره مبارکه «اسراء» اشاره کرد و گفت: قرآن می‌فرماید: «وَلَا تَقْرَبُوا الزِّنَا»؛ علما درباره این آیه بیان می‌کنند که رفتار آقایان و بانوان با همدیگر مقدمه‎ای برای انجام عمل زشت نباشد.

دکتر اسماعیل عاکفی

به گزارش ایکنا، اسماعیل عاکفی، پژوهشگر علوم قرآنی، در دهمین جلسه روش‌های تدبر در قرآن به بیان یکی دیگر از تکنیک‌های تدبر در قرآن پرداخت که متن و فیلم آن در ذیل آمده است؛

بسم‎الله الرحمن الرحیم

قصد داریم در این جلسه درباره تدبر در قرآن با موضوع قیاس اولویت مطالبی مطرح کنیم.

به دستور قرآن کریم، انسان از برخی کارها نهی شده است؛ مانند «لا تُشْرِكْ بِاللَّهِ»؛ شرک و کفر نورزید. «وَلَا تَقْتُلُوا أَنْفُسَكُمْ»؛ خود را نکشید. البته قرآن کریم نه تنها برخی از امور را نهی کرده، بلکه انجام مقدمات آن امر را هم شایسته نمی‎داند و نباید به دنبال آن رفت؛ مانند عمل منافی عفت زنا. خداوند در قرآن فرموده که «وَلَا تَقْرَبُوا الزِّنَا ۖ إِنَّهُ كَانَ فَاحِشَةً وَسَاءَ سَبِيلًا»؛ یعنی تأکید دارد که به زنا نزدیک نشوید. این عمل زشت و آشکار و راه و روش نادرستی است که خشم خداوند را به دنبال دارد.

این یعنی باید تمرین کرد که مقدمات این عمل زشت انجام نشود. گاهی اوقات آقایان و بانوان رابطه صمیمی با یکدیگر برقرار می‌کنند که به تدریج مقدمات تغییر دل‎هایشان است و این تغییرات در دل، مقدمه‎ای برای عمل به این اشتباه می‌شود. بنابراین قرآن می‌فرماید: «وَلَا تَقْرَبُوا الزِّنَا»(32 اسراء)؛ علما درباره این آیه بیان می‌کنند که رفتار آقایان و بانوان با همدیگر مقدمه‎ای برای انجام عمل زشت نباشد.

بسیار در رفتار، گفتار و پوشش‌مان دقت کنیم که این رفتار مقدمه‌ای بر کارهای زشت نشود.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha